Surdegsbröd

" Bröd bakat med surdeg blir gott, nyttigt, har lågt gi, håller längre och smakar mer. Går bra att frysa.
Surdegen tar några dagar att göra men sköter sig själv. Färdig surdeg förvaras bäst i skruvlocksburk i kylskåpet. Förnyar sin surdeg gör man genom att spara en degklimp i samband med bakning av surdegsbröd. Det är lite krångligt mot vanlig bakning men jag lovar du får snart rätt på det och du märker snart att surdegsbröd smakar bättre och har godare konsistens än vanligt jäst bröd."

Låter ju mycket bra, nu har jag väntat länge nog på att göra ett försök. Bland kokböckerna ligger Jan Hedhs bok Bröd och väntar. Nu ska jag bara bli bättre i ryggen, men sen ska här bakas surdeg. Har ni provat?
















Kommentarer
Postat av: Livet i byn

Ja men eller hur, man får itne tycka synd om sig själv. Jag hade något manta förut "att nu är det så synd om mig så nu måste jag unna mig..." ja du fattar!!



~Livet i byn

2010-03-28 @ 21:55:16
URL: http://livetibyn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0