Kyckling med fetaostkräm

Hittade ett recept som jag tycker verkar mycket lovande. Då jag själv fortfarande sysslar med diet, kan jag inte prova, men ni kanske kan. Så får ni berätta om det var så gott som det låter ;0)
Har alltid varit nyfiken på sötpotatis, men ej vetat vad jag ska göra av dom.
Kan tänka mig använda grillad kyckling för snabbare middag ;0)

Helstekt kyckling med fetaostkräm

1 Kyckling
2msk Smör
½ Citron saft och skal
1tsk Chilipulver
½tsk Salt
1dl Vatten
½ Buljongtärning

Sötpotatis
4 Sötpotatisar
2msk Olivolja
Salt, Peppar
Timjan

Fetaostkräm
2dl Creme fraiche
½ Citron, skalet
200gr Fetaost
Salt & Peppar
1dl färsk Basilika, hackad

Sätt ugnen på 175grader.
Lägg kycklingen i en ungsform med bröstfiléerna uppåt.
Blanda ihop smör, saft och rivet skal från citronen, chili och salt.
Gnid in kycklingen med blandningen.
Koka upp vattnet och blanda i en kopp med buljongtärning.
Häll detta i botten på formen. Stek i ca 1½ timme.
Vänd kycklingen efter halva tiden.

Gör såsen under tiden: Blanda creme fraiche med rivet citronskal, salt, peppar och basilika.

Ta ut kycklingen och höj värmen till 225 grader. Täck kycklingen med aluminiumfolie
medan du gör sötpotatisen.

Borsta potatisen noga och skär den i klyftor och lägg på en plåt.
Ringla över oivolja, krydda, blanda runt. Stek i ugnen i ca 10 min.

Servera kycklingen med sötpotatisen och fetaoskrämen.
Smaklig måltid! Glöm nu inte meddela mig resultatet om ni provar :0)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0