Äpplen

Har sökt lite efter äppelrecept och hittat lite inspiration bl a på SvD samlingssida och även på Tastelines samlingssida. Det svåra är att hitta något som inte innehåller så mycket socker, men några uppslag fick jag.



Har dock insett att jag måste hitta på något drastiskt om vi ska hinna göra upp alla innan de blir dåliga, tror jag ska försöka mig på att torka ett gäng. Någon som har erfarenhet av det? Om ni har något matrecept med äpplen så vore det supersnällt om ni tipsade mig om det. Tror jag ska försöka göra kryddig äppelchutney att ha till kyckling och ost.


Hittade även ett recept på äppelsaft som måste testas.

3 kg äppelbitar, med skal och kärnhus.
4 l kokande vatten.
2-3 kg socker (beroende på äpplenas sötma)
25 g Citronsyra
1 tsk Natriumbensonat.

Lägg äppelbitarna i en hink och slå på det heta vattnet. Låt stå i 2 dygn. Sila bort äpplena, tillsätt de övriga ingredienserna och rör tills det löst sig. Skumma av tills allt skum är borta. Häll upp på flaskor och förslut. Denna saft blandas 1+4 eller 1+6 till måltidsdryck.



Ett recept som jag nämnt förrut, men som absolut är värt att nämnas igen är denna fantastiska äppelkakan.
Detta är familjens absoluta favorit äppelkaka...






Äppelkaka

Tillagningstid: 50 minuter

:
 

Ingredienser

Pajdeg:
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 dl socker
2 tsk bakpulver
125 g smör eller margarin

Fyllning:
5-6 äpplen skalade och grovrivna
3 ägg
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 dl crème fraiche
200 g riven mandelmassa
1-2 tsk kanel

Beskrivning

Blanda alla torra ingredienser till pajdegen. Finfördela fettet i mjölblandningen och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut i en pajform som är ca 26 cm i diameter och ställ i kylen i ca 30 minuter.

Bred ut äpplena över pajdegen. Förgrädda i mitten av ugnen ca 10 minuter i 175 grader.

Vispa ihop äggen med strösockret och vaniljsocker. Rör ned crème fraichen och mandelmassan. Strö kanel över kakan.

Grädda i ca 40 minuter i 175 grader. Servera ljummen med lättvispad grädde, vaniljsås eller glass.

MUMS!!!!!!

Ni får gärna tipsa mig om äppelrecept oxå ;0)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0