Morotsbröd



När jag har gjort min Cambridgekur färdigt så har jag tänkt övergå till att äta enligt GI.
Häromdagen när jag besökte vårt Åhlens som ska upphöra, så fyndade jag lite GI kokböcker.
Det här receptet tycker jag verkar riktigt gott. Hittade det i Ulrika Davidssons "GI för hela familjen"

Morotsbröd 20st
25g jäst
5dl fingervarmt vatten
1dl solroskärnor
½dl linfrön
½msk salt
1msk sirap
2 rivna morötter
13-14 dl dinkelfullkornsmjöl
1 uppvispat ägg
solroskärnor

Smula jästen i en bunke.Tillsätt vatten och rör om så att jästen löser sig.
Tillsätt alla ingredienser utom mjölet och rör om. Häll i mjölet i omgångar
och arbeta degen tills den är fast och smidig. Spara lite av mjölet till ut-
bakningen. Låt degen jäsa under bakduk i ca 40minuter. Häll ut degen
på mjölat bakbord och tillsätt resten av mjölet om det behövs. Knåda degen
smidig och forma den till en rulle. Dela rullen i 20 bitar och forma till
bollar. Lägg bollarna på en smidig plåt och låt jäsa under bakduk i ca 30
minuter. Sätt ugnen på 225 C. Pensla bollarna med ett uppvispat ägg och
strö på solroskärnor. Grädda bröden i mitten av ugnen i ca 10 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0