Fynd och kräftsoppa

 
Har inte mycket julpynt, men nu ryker det....
 
 
 
Dagarna går så fort, känns inte som jag hinner allt jag vill göra. Idag och igår var jag och gjorde fynd på min favorit butik Kupan. Igår blev det en felfri Jofama skinnjacka för ynka 150:-, det kallar jag fynd!
Idag blev jag glad av att hitta en supersnygg Puma tröja för 30:-, 
Att handla second hand och dricka litervis med te, det är mina största laster. Kunde ju vara mycket värre tänker jag.
Annars har jag satt min mamma på bussen hem, hon har varit här sen dagen före julafton, så det blir en omställning att inte ha henne här. Sen har jag börjat plocka bort julsakerna, som nog aldrig har fått stanna så här länge någongång förut.
Till middag blev det kräftsoppa, som är mycket gott och förvånansvärt mättande. Här har ni receptet om ni inte har det sen tidigare.
 
Snabb Kräftsoppa  4-5 pers
2st stora Morötter
2st Fiskbuljongtärningar
1 liter vatten
1-3 krm Cayennepeppar
2dl Creme fraiche
400g Kavli kräftost
1 burk Kräftstjärtar
Dill
 
Skala och grovriv morötterna, bryn dom en stund i smör, i en stor kastrull.Häll på vattnet, buljongen och chayennepepparen (Jag tar drygt 1 krm) låt koka upp en stund på medelvärme. Tillsätt sedan kräftosten och creme fraichen, låt puttra en stund.Själv brukar jag nu mixa soppan med mixerstav, men det gör man som man vill.  Stäng av plattan och tillsätt grovhackade kräftstjärtar och hackad dill. Njut!!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0