Chokladfällan



Som en hel del andra sysslar jag med viktminskning mha att hålla kolhydratintaget så lågt som möjligt. Har varit väldigt duktig och inte syndat ens en röd paprika ;0). Tänkte för skojs skull kolla upp hur många kolhydrater 70% choklad innehåller, det är ju rätt många som unnar sig det.
Då hittade jag en undersökning om de "nyttiga chokladerna" gjord av Carb Zone som visade skrämmande resultat:

"Undersökningen visar, klart och tydligt, att chokladerna med hög kakoahalt är sockerbomber. Än värre är att stora producenter, som till exempel, Marabou och Lindt inte ens skriver ut en fullständig innehållsförteckning över socker, fett, och kolhydrater. Detta gör det omöjligt för konsumenten att veta hur mycket socker, fett, eller kolhydrater de får i sig.

De personer som istället försöker leva ett fettsnålt liv kommer också att bli ordentligt besvikna. ”Hälsochokladerna” är nämligen även fullproppade med fett och kalorier. Ett exempel är Marabous kakaorika Premium Dark 70 % och Premium Dark 86 % som innehåller mer kalorier än Marabous traditionella ”onyttigare” Mjölkchoklad.

Konsumenter av choklad med hög kakaohalt riskerar därför att få i sig både mycket kolhydrater och mycket fett, vilket naturligtvis är den absolut värsta kombinationen. "

Känner nu att suget att "unna" mig något gick över. Jag kör vidare utan en liten ruta nyttig 70% choklad ;0)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0